Co to jest trening funkcjonalny ?


 

„Ruch to zdrowie”, a wiosna to najlepszy czas żeby zacząć ćwiczyć. Dokonując wyboru warto postawić na trening funkcjonalny, który przede wszystkim daje nam wzmocnioną, harmonijnie rozwiniętą sylwetkę, większą koordynację ruchową oraz stabilność postawy. Z kolei złożone ruchy, na których opierają się ćwiczenia funkcjonalne, angażują jednocześnie różne partie mięśni i sprawiają, że lepiej sobie radzimy  z wykonywaniem codziennych czynności. Specjaliści przekonują, że trening funkcjonalny jest zdrowszy i praktyczniejszy niż ćwiczenia na siłowni, podczas których mięśnie zamiast współpracować ze sobą są izolowane. Integracja mięśni sprawia, że ciało rozwija się harmonijnie, ruchy są lepiej skoordynowane. Trening funkcjonalny to także zmniejszone ryzyko urazów i dysfunkcji związanych ze szkodliwymi przyzwyczajeniami i siedzącym trybem życia. Jest szczególnie polecany osobą, które skarżą się na bóle kręgosłupa i mają tendencję do garbienia się. Ćwiczenia w treningu funkcjonalnym aktywizują mięśnie głębokie oraz mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prostej sylwetki- dzięki temu odciążają kręgosłup, zmniejszając ból i korygując drobne wady postawy. Co więcej, trening funkcjonalny poprawia pracę stawów, a intensywność ćwiczeń korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia. Organizm jest lepiej dotleniony, przez co mamy więcej energii.

Trening funkcjonalny a spalanie kalorii

Treningi tego typu mogą być uzupełnieniem treningu nastawionego na spalanie kalorii. Na efektywność treningu funkcjonalnego w walce z wagą mają wpływ przede wszystkim różnorodny zakres ruchów i szybkie tempo w jakim wykonuje się ćwiczenia. Kiedy poszczególne grupy mięśni pracują w ciele intensywnie, serce musi szybciej pompować krew, tętno podnosi się, a to z kolei ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie także spalanie kalorii. Treningi tego typu mogą być uzupełnieniem treningu nastawionego na spalanie kalorii. Na efektywność treningu funkcjonalnego w walce z wagą mają wpływ przede wszystkim różnorodny zakres ruchów i szybkie tempo w jakim wykonuje się ćwiczenia. Kiedy poszczególne grupy mięśni pracują w ciele intensywnie, serce musi szybciej pompować krew, tętno podnosi się, a to z kolei ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie także spalanie kalorii.

Czy trening funkcjonalny to fitness ?

Można stwierdzić, że trening funkcjonalny to taki nowoczesny fitness. W różnej formie i w szybkim tempie podane ćwiczenia, które każdy z nas doskonale zna z lekcji wychowania fizycznego w szkole- przysiady, wykroki, brzuszki itp. W treningach tego typy ćwiczymy z ciężarem własnego ciała lub z różnego rodzaju obciążeniami typu kettlebell, sztanga, hantle, piłka lekarska, worek bułgarski. Wykorzystywane są także: skakanka, TRX, step, jump box.

Jaki wybrać trening ?  

Zanim zdecydujemy się na aktywność fizyczną warto zdobyć wiedzę, który trening będzie najbardziej wychodził naprzeciw naszym oczekiwaniom. Do wyboru mamy min. cross trening, cross BPU, tabata, sztangi, TRX, trening obwodowy.

Przewodnik po zajęciach

TRX, to trening całego ciała z wykorzystaniem systemu podwieszanych lin, który w pełni może zastąpić ćwiczenia na siłowni. Podczas sesji treningowej rzeźbimy ciało, spalamy kalorie, wzmacniamy mięśnie głębokie, poprawiamy stabilizację i ogólną sprawność organizmu. Trening TRX skierowany jest do wszystkich- początkujących, osób po kontuzjach, z bólami kolan.

Czterominutowy trening interwałowy o wysokiej intensywności, czyli tabata. Angażuje mięśnie całego ciała, podkręca metabolizm, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej oraz zwiększa wytrzymałość organizmu.

Program ćwiczeń z wykorzystaniem sztangi wzmacnia i kształtuje mięśnie. Ciężary są umiarkowane a ilość powtórzeń duża, dzięki czemu spalamy także tkankę tłuszczową. To jeden z najszybszych sposobów na widoczną poprawę sylwetki.

Wszechstronny trening całego ciałacross trening, który kształtuje całą sylwetkę oraz cechy motoryczne, takie jak:  siła, koordynacja ruchowa, zwinność, zręczność, moc, wytrzymałość, skoczność, gibkość, szybkość). W zależności od ćwiczeń, obciążenie stanowi ciężar własnego ciała lub sprzęt taki jak: kettlebell, sztanga, hantle, piłka lekarska, worek bułgarski.

BPU, czyli brzuch, pośladki, udaĆwiczenia wzmacniające mięśnie ważne dla kobiet z wykorzystaniem różnego sprzętu fitness.

Każda forma ćwiczeń jest dobra- „ruch to zdrowie”. Po prostu zastanówcie się co Wam sprawia przyjemność i jakie cele sobie postawiliście w dążeniu do idealnej sylwetki.

Do zobaczenia na treningu!

Activemania Fitness Bytom zaprasza